Lélegzetelállító tájak a Duna mentén - Wachau régió

Nemrégiben szembejött velem egy remek kis összeállítás Ausztira legszebb helyei címmel. És, ha egyszer már elém sodorta az élet, akkor utazással foglalkozó blogger létemre kötelességem volt, rögvest terepszemlére indulni a lenyűgöző ausztriai régióba, Wachau-ba. Várak, apátságok, csodás erdők, szépséges szőlőtermő vidékek a Duna mentén. Még a szokásosnál is több csodás látnivalóra bukkantunk közeli szomszédjainknál.

Göttweigi apátság

A Dunától pár kilométerre, egy hegy tetejére épült a már messziről is jól látható, monumentális Göttweig bencés apátsága. Altmann passaui püspök alapította a kolostort 1083-ban, mely eredetileg az Ágoston- rendieké volt, majd  1094-től lett a bencés rendé. A XVI. század folyamán különböző csapások során, csaknem elpusztult. Az épület mai alakját 1714-1749 között kapta.

Látogatás, fontosabb infok: https://www.stiftgoettweig.at

Dürnsteini vár

A festői táj fölé magasodó várrom Ausztria talán leghíresebb erődítménye. Hírnevét Oroszlánszívű Richárdnak köszönheti, aki hosszú hónapokon át élvezte (kényszerből) a vár vendégszeretetét. A vár maradványainak megközelítése már önmagában is egy kaland. Pláne, ha úgy csináljuk, ahogy mi és teljesen rossz irányból közelítünk. Teszem hozzá mondjuk, hogy a szurdok túra sem lett volna egy rossz ötlet, de végül azért megtaláltuk a helyes utat és felbaktattunk az óvárosból felfelé vezető rengeteg lépcsőből álló úton, ami a várhoz visz. Fent aztán olyan panorámában volt részünk, ami minden izzadtságcseppet megért. Gyönyörű dombok, erdők, szőlő ültetvények és persze a Duna látványa hamar elvarázsolja a lelkes vándort.

A vár egész évben szabadon látogatható.

Melki apátság

Alsó-Ausztria szellemi és kulturális központja. A wachaui kultúrtáj egyik leglátványosabb nevezetessége, mely évről-évre több ezer látogatót vonz. Csodálatos természeti környezet, világhírű kolostori könyvtár, pompás díszítésű templom (életemben nem láttam még ilyen pompázatos émítményt), felbecsülhetetlen értékű egyházi kincsek, hatalmas angolpark.

Látogatás, fontosabb infok: http://www.stiftmelk.at

A Duna völgyének leghíresebb ausztriai szakasza, Wachau egyébként rengeteg egyéb látnivalót is tartogat még, de egy nap alatt sajnos lehetetlen volt bejárni mindent. A kerékpározás szerelmeseinek külön ajánlott a régió, hisz ebben a csodálatos környezetben számos kerékpárút áll rendelkezésükre. Ottjártunkkor is rengetegen kerekeztek. A Duna mentén, szőlőtermő vidékeken, várakkal, kastélyokkal, apátságokkal szegélyezett utakon, igazán különleges élményekben lehet részünk.

Wachau, folytatjuk...

Ha tetszett e bejegyzés, oszd meg másokkal is.

Továbbiakért kövesd a blog Facebook oldalát.

Ne hagyd ki! Látnivalók Sopron és környékén 1.rész

Ha Sopronba téved a turista (elég gyakran megtörténik), elsőként mindig olyan helyeket vesz célba, amiket a legtöbbet látni az utazási ajánlatok soraiban. Ilyen például a Tűztorony, a Várkerület, a belváros ódon épületei és még sorolhatnánk. Ám, ha mindezeket már láttuk, de még mindig többre vágyunk, akkor mindenképp vegyük szemügyre, Sopron és környékének természeti csodáit is. Mert van belőlük bőven, az egyszer biztos.

Ezen apropóból egy több részesre tervezett sorozat által bátorkodom bemutatni mindazt, amit talán csak kevesebben ismernek ugyan (nyilván nem a helyiekre gondolunk ezalatt), de kár lenne kihagyni a látnivalók sorából.

Kezdjünk is rögtön azzal, amit a legtöbb kiránduló, erdőjáró a legszívesebben felkeres. Ezek természetesen: a kilátók. Történetesen Sopronban 9 is van belőlük (http://turizmus.sopron.hu), ami miatt mind többen emlegetik a várost, a hűsége mellett, kilátói okán is.

• Magas-bérci kilátó (1)

A Soproni-hegység legmagasabb pontjának kilátója 577 méter magasságban várja a tájban gyönyörködni vágyókat. Elsősorban a hosszabb, bakancsos túrákat kedvelőknek akartak kedvezni azzal, hogy kilátót emeltek itt. De természetesen, ha autóval vagyunk, egy könnyed erdei sétával megközelíthető. Szép panoráma nyílik innen a Soproni-hegység lankáira. Egész évben ingyenesen látogatható.

• Béke kilátó (2)

A 467 méter magas Poloskásbércen található kilátó 13 méter magas és igen szép kilátás nyílik innen Brennbergbányára, Görbehalomra és Ausztriára is. Az odautat azonban, már nem nevezném épp kellemes sétának, némi emelkedőre mindenképp számítanunk kell (mondjuk ez meg nem meglepő kilátók esetében). A kilátó egész évben ingyenesen látogatható. - A miben induljunk el, mit vigyünk egy-egy ilyen túrára kérdésekben segítséget nyújthat az előző bejegyzés.

Egyébként pedig, a Soproni erdőkben gyakran találkozhatunk különböző tájékoztató táblákkal, tanösvényekkel, amik segítségével hathatósabban is megismerkedhetünk az erdők élővilágával. Ami pedig külön feldobhatja az ember napját, a remek sétán és a friss levegőn kívül is, ha saját szemével láthatja is az erdő lakóit.

• Várhely kilátó (3)

Talán nem kis túlzás azt állítani, hogy innen nyílik a legszebb kilátás Sopronra. Ráadásul Európa egyik legmagasabb sáncrendszerével körülvett kora vaskori földvárában magasodik a kilátó. A kilátó egész évben ingyenesen látogatható.

A következő részben újabb három kilátót veszünk górcső alá. Addig is, ha

tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is.

És, ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövesd a Blog Facebook oldalát.

További képeket Instagram oldalunkon talász.

Határon innen és túl

Túrázási Kisokos - 8 dolog, amire mindenképp figyelned kell!

Hamarosan itt az ősz, a strandon henyélést felváltják lassan az erdei-hegyi túrák. Kivéve, ha olyan vagy, mint én, aki 34 fokban is felkaptatott a hegyre, mert akkor semmin nem változtatsz, ősszel is azt csinálod majd, aminek egész évben szívesen hódolsz. De mindazoknak, akik csak most készülnek nagy utakra, azoknak lesz pár dolog, amire nem árt odafigyelniük, ha és amennyiben a városi parkon túlra is kimerészkednének. Hasznos tippek, teszteltük mindent.

hasznos  túra kirándulás tippek

• Megfelelő ruházat

Központi kérdés. Mert sajnos sokan vannak, akik tangapapucsban indulnak neki egy-egy húzósabb emelkedőnek, aztán csodálkoznak, hogy a hegyről lefelé már csak segítséggel tudnak jönni. Nem viccelek, az egyik korábbi úti beszámolómban meséltem arról, hogyan estem fenékre lefelé, pedig rajtam még csak nem is papucs volt. Az első és legfontosabb szempont tehát, hogy lehetőleg ne magassarkúban és ne is cukimuki papucskában induljunk túrázni. És mondjuk, az sem árt, ha elsősorban kényelmes ruházatban, másodsorban minden eshetőségre (szél, eső, hőség) felkészülten, olyan szettet állítunk össze, amit az efféle kirándulásokra terveztek.

• Időjárás

Még mielőtt nekiveselkednénk egy-egy esetenként több órás menetnek, jó, ha tájékozódunk a várható időjárásról. Hegyekbe, erdőkbe semmiképp se induljunk, ha előreláthatólag vihar van kilátásban. Még akkor se, ha pillanatnyilag verőfényes napsütést tapasztalunk. Két kattintással elérhetjük a legfrissebb időjárás infókat, éljünk a lehetőséggel. A magunk érdekében.

De, hogy tényleg mindenre felkészüljünk, mert váratlan dolgok sajnos bármikor jöhetnek, tájékozódjunk jó előre, mit csináljunk, ha mégiscsak rossz helyen szakadt ránk az égi áldás. Hasznos cikkek ezzel kapcsolatban a turistamagazin.hu oldalán.

• Térkép/ Gps

Nos, a legtöbb erdőben, túraútvonalon különböző, általában fákon elhelyezett jelzések segítik a tájékozódást. Igen ám, csak ezek nem mindig egyértelműek. Példának okáért, a hétvégi túránk alkalmával majdnem 10 km-es kitérőt tettünk amiatt, hogy rossz jelet követtünk (és nem azért mert h@lyék vagyunk). A túra elején nem volt térkép, sem jelzés magyarázat, csak egy viselkedésszabályzat, ami nagyon hasznos ugyan, de abban egyáltalán nem segít, hogy merre induljunk. Ráadásul három különböző irányba ugyanazt a jelet (kilátó) helyezték el, ami való igaz, hogy mind ugyanoda visz, csak, mint utóbb kiderült, az egyik 10 perc, a másik 2 óra, a harmadik 3 órás sétával. Jobb helyeken ezt kis táblával jelzik is, de van olyan is, hogy nem. Ilyen esetekben őrült nagy hasznát vesszük a mobil és papír alapú térképeknek.

• Hátizsák

Rengetegszer futottunk már bele abba az öreg hibába, hogy úgy indultunk neki "Á, ez könnyű menet lesz!", majd a nézzük meg ezt és ezt, meg még ezt is attitűdöm miatt, a kis kirándulásaink fél- egy napossá váltak. Úgy, hogy talán víz volt nálunk, de étel egy morzsányi sem. A legjobb, ha ezekre gondol az ember előre, mert vízvételezési lehetőség kevés helyen van, kaja meg hát, legjobb esetben is csak némi gyümölcs lehet, de ezekkel sem jó kísérletezni annyira, hisz, aki nem ismeri a növényeket száz százalékos biztonsággal, az tényleg jobban jár, ha nem kóstolgat mindent végig.

• Útvonalak

Első és legfontosabb, hogy ismernünk kell a határainkat. Rossz edzettségi szinttel nem biztos, hogy a legjobb választás egy több órás hegymenet. Érdemes először csak kisebb és kevésbé nehéz távokkal kezdeni. A másik meg, hogy a kijelölt útvonalak egyáltalán nem a túrázók korlátozására lettek kijelölve. Azért vannak, hogy hellyel-közzel a legbiztonságosabb útvonalon haladhassunk. Egyáltalán nem jó ötlet alternatív útvonalakat keresni, szakadékokba lemászni és ott vagánykodni, ahol egyáltalán nem kellene.

• Halkulj le!

Nincs annál idegesítőbb, mint mikor zeng az egész erdő az elvileg természetkedvelő emberek ricsajától. És értem én, hogy nehéz csendben maradni, de, ha egyenesen lehetetlen küldetés egyesek számára, akkor talán nem a kirándulás a legmegfelelőbb kikapcsolódási forma számukra. Mert amellett, hogy tönkreteszik a többi túrázó, sétáló ember nyugalmát, az erdő hivatalos lakóit is felzargatják a kéretlen rikácsolásukkal. Tiszteljük már annyira a természetet, hogy nem bomlasztjuk annak rendjét.

• Ne szemetelj!

És ezt még mindig nem lehet elégszer szájba rágni. Pedig nem olyan nehéz. A nincs hova tenni nem igazán lehet kifogás, hiszen van nálad hátizsák, nem igaz? Ha nincs, sürgősen kezd el használni. De, ha csak retiküllel indultál el, akkor indulás előtt tegyél bele egy szatyrot (lehetőleg környezetkímélőt), amibe mindig össze tudod gyűjteni a szemetedet és az arra kijelölt helyen kidobhatod a kukába. Éppen elég szemét van már a városokban, kétlem, hogy az erdőket is szemétdombbá kellene változtatni. Gondolom otthon sem a nappali padlóját használják szemét tárolásra. Akkor az erdőben miért kell?

• Tűz

A végére maradt ugyan, pedig az első és legfontosabb szempont, hogy óvjuk a természetet. Mert bár sokan hiszik azt, hogy felsőbbrendűek mindennél, valójában mi mind csak vendégek vagyunk az erdőkben (egyébként a Föld nevű bolygón is). És, ha már vendégül láttak minket ott, teszem azt, egy jó kis nyáresti sütögetésre, akkor tartsuk be a tűzgyújtási szabályokat. Példának okáért, egyáltalán ne is gyújtsunk  tüzet, mikor épp tilalom van és ne dobáljunk el égő cigaretta csikkeket (egyébként semmilyet se).

Ha mindezt sikerül betartanunk, akkor még sokáig élvezhetjük a túrázást gyönyörű tájainkon. És ráadásul nem okozunk gondot az állatoknak sem, plusz nem rontjuk el a napját a többi túrázónak sem. Jól hangzik, nem igaz?

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is.

Továbbiakért kövesd a Blog Facebook oldalát.

Kihagyhatatlan: madártávlatból a Dunakanyar

Mi mást is kezdhetne magával az ember lánya egy csodás szombati napon, minthogy felcsapja a közösségi oldalán az utazás címkével ellátott mentett hivatkozásait és mintegy spontán rábökéssel kiválasztja aznapi utazásának célpontját. Így esett, hogy három órányi autózás és több, mint négy kilométernyi gyalogtúra után, a Julianus-kilátóból csodálhattuk Magyarország egyik leggyönyörűbb térségét, a Dunakanyart.

A Google semmilyen szempontból nem volt most a barátunk, hisz oda is járható utakat vízionált, ahol még gyalogosan is nehéz lett volna közlekedni. Ráadásul, mint tudjuk, mindig a legjobbkor képes bedobni a törülközőt és pofátlanul magára hagyja bátor vándorát. Szóval így esett, hogy mindennemű előzetes tájékozódás nélkül, leparkoltunk Zebegényben (másik útvonal Nagymarosról, bővebb info itt) és bevetettük magunkat az erdő sűrűjébe, remélve, hogy mihamarabb élvezhetjük majd, a beígért panorámát a Hegyes tetőn álló Julianus-kilátóból.

Na igen, de arról már egyáltalán nem szólt a fáma, hogy a kiinduló helyzetünkhöz képest, 4 és fél kilométernyi távolságra vagyunk attól a bizonyostól. Sebaj, gondoltuk nagy lelkesen, szeretjük mi az erdőt, nem lesz itt gond. Mondjuk úgy az első 1000 méteren nem is volt. De ahogy emelkedni kezdett a szintkülönbség és vele párhuzamosan a hőmérő higanyszála is, egyre veszítettünk a kezdeti lelkesedésből.

De milyen túrázó már az, aki csak úgy egyszerűen visszafordul? - Nem ilyen fából faragtak minket, egyeztünk ki gyorsan a folytatásban. Szóval négy kilométer megtétele után azt gondoltuk, hogy igazi bajnokok vagyunk és a nehezén már minden bizonnyal túlvagyunk.

Hát, tévedtünk. A kilátóhoz ugyanis egy igen meredek út vezetett, csúszós kavicsos talajon egyensúlyozva, a tüdőnket majd kiköpve kellett megtennünk az utolsó métereket. Köztünk szólva mondom, hogy igen nagy szerencséje van az úticélt ajánlónak, mert a kilátás valóban kárpótolt minden szenvedésünkért - de, ha nem így történik, akkor garantáltan nagyon csuklott volna szegényem. Na jó nem, de azért tényleg.

Ha a netről böngészett információim nem hazudnak, akkor a Hegyes tető 482 méteres csúcsa okozza a lélegzetelállító kilátást. A csúcson álló Julianus-kilátóból a Dunára és a Visegrád várára is tökéletesen ráláthatunk.

A kilátó legtetején egyetlen megfáradt túrázó sem tartózkodott sokáig, mert legyen bármilyen lenyűgöző is a látvány, 34 fokban, sok kilométernyi gyaloglás után, senki sem kívánta a nap nem éppen jótékony sugarait érezni a koponyáján. Szerencsére azonban, a kilátó közepén kialakítottak egy kényelmes kis pihenőt is, ami menedéket nyújt minden megfáradt vándornak.

A kilátó egyébként bármikor szabadon látogatható. Folyadékot feltétlenül vigyünk magunkkal, mert vízvételezési lehetőség sehol nincs. A kényelmes cipő szintén nagyon fontos, hisz nem épp egy sétagalopp a Hegyes tetőre való feljutás. A túra nehézségét tekintve, így utólag több helyen is azt olvastam, hogy közepesen nehéznek mondható, a magam részéről viszont, az utolsó pár száz méteres felfelé kaptatás miatt, inkább nehéznek mondanám. Ráadásul lefelé sem könnyebb a helyzet, mert igencsak labilissá válhat a kavicsos talaj a lábunk alatt - mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a kék folt a lábamon - a szerk.

Minden nehézség ellenére, azért egyszer mindenképp megéri felkapaszkodni ebbe a kilátóba, hisz igazán ritkán láthatja az ember madártávlatból a világot.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is.

És, ha nem szeretnél lemaradni semmiről, kövesd a Blog Facebook oldalát.

Határon Innen és Túl

Barangolások belföldön és egy kicsivel távolabb. Kis költségvetésből, csodás élmények. Városok, tájak, várak, tavak, erdők, meg miegymás. Mert az utazás célja, tényleg az út maga.